Az Alapítványról

Megvalósítható és Előremutató Termékekért Alapítvány.

(META)

Az alapítvány megalakulásának, és működésének a célja az, hogy az innovatív termékeket feltaláló magánszemélyek, cégek segítségnyújtásának feladatát lássa el. A META több szakirányú labor segítségével, és a megfelelő szakemberek közreműködésével segíti a feltaláló találmányának a termékké alakulásának útvonalát. A kezdetekben a találmány-ok szakmai, és laborkísérleti vizsgálatát jegyzőkönyvezését, tervezését, gyártását esetleges ötletek hozzáadását, és a piacra való bevezetését, forgalmazását szabadalmaztatását költségmentesen lássa el. Sikeres termékké alakulás esetén a magánszemélyek, cégek a termékből származó éves bevételükből lehetőség szerint , támogatssák a terméket/adományukkal segíthetik az Alapítvány működését.

Feltalálók támogatása

1. Földrajzi piac

A tevékenység elsősorban fizikailag a kialakításra kerülő és egyúttal egyfajta inkubátorházként működő műhely közvetlen térségében Borsod-Abaúj-Zemplén megyében érezteti hatását. Ugyanakkor a tanácsadási tevékenység a mai kor telekommunikációs lehetőségei alapján az ország egész területe is a tevékenység földrajzi piaca. A terveink szerint az Alapítvány feladata lesz, hogy egy induló feltaláló kezdeti nehézségeit, amely különböző módokon nehezíti meg a feltalálók elindulását. Számos innováció bukik el manapság, mert nem rendelkezik elegendő tőkével, és nincs lehetősége, vagy képes támogatókat találni. Sok esetben problémát jelent a kutatás műszaki hátterét jelentő műhely/labor kialakítása is. Ráadásul, ha minden nehézség ellenére formálódik egy innováció, megjelenik az elsőre bonyolultnak tűnő jogszabályi környezet, amely jelentősen meg tudja nehezíteni szabadalmazások menetét. A fejlesztés ezen szegmense egy olyan társadalmi űr tölt be, amely jelentős társadalmi-gazdasági hatást generál.

2. Célcsoport összetétele

Az Alapítvány elsődleges működési területe Borsod-Abaúj-Zemplén megye, amelynek székhelye Miskolc. Itt található az ország egyik legnagyobb tudományegyeteme, és ezen kívül számos kutató cég és multi is megtalálható itt. Ugyanakkor a megye manapság is jelentős munkanélküliséggel sújtott, ez nem egyszer magasan kvalifikált és kreatív munkavállalókat is érint, számunkra nem minden esetben cél bármilyen statikus állás betöltése, hanem valami a társadalom számára hasznos innovációt szeretnének megvalósítani, amely aztán a megélhetésüket is megalapozza. Ez elvándorlást generál, amely gyengíti a megye humán erőforrásbeli helyzetét. Általában az ötletek, innovációk számára az elindulás a fizikai megvalósítás a legnehezebb, sokszor csak valamilyen kölcsönből lehetséges a műszaki feltételek megvalósítása, amely aztán sokáig megnehezíti a vállalkozás rentábilis működését, ha egyáltalán talál olyan befektetőt, aki hajlandó kölcsönt folyósítani. Az Alapítvány megcélozza ezen megvalósítható ötletekkel rendelkező innovátorokat, hogy az segítse az ötletek megvalósítását és aztán a jogi szabadalom megszerzését egyfajta inkubátorházként való működéssel. Ezt a tevékenységet az Alapítvány nem anyagi haszonszerzés céljából folytatja, így ezzel az országban talán egyedülállóként fog működni.

3. Potenciális vevőkör meghatározása

A szolgáltatást igénybe vevők köre egyaránt jöhet a felsőoktatásból kikerülő fiatalok, a feltalálással foglalkozó végzettség nélküli személyek, valamint az 50 év feletti vagy 25 év alatti, továbbá megváltozott munkaképességű munkavállalók területéről is.

4. Várható keresletbecslés

A tervezett tevékenység miután valós problémát igyekszik megoldani, olyan kedvező feltételekkel, amely az országban talán máshol nem is található, ezért éves szinten 15-20 partnerrel számolunk, akik a tevékenységeik sajátosságaitól függően eltérő ideig és gyakorisággal veszik igénybe a szolgáltatásunk, számítunk néhány esetben hosszú távú egy éven túli kapcsolatra is.

5. SWOT-elemzés - (Támogatás)

Erősségek

- hálózati kapcsolati tőke a partnerekkel (civil szervezetekkel, szakmai fórumokkal, stb.)

- költségtakarékos, jó pénzügyi szervezés

- a működést nem befolyásolja a szezonalitás

- együttműködési készség, hajlandóság

- helyben nincs konkurencia

- minden feltételnek megfelelő helyiség a tevékenységhez

- előnyös fekvés - a regionális központ

Lehetőségek

- Lehetőségek a fejlesztésre további szolgáltatásokkal/programokkal, alacsony befektetési költségekkel

- A vállalkozói szféra bevonása a civil ügyekben ezen tárgyakon keresztül

- A célközönség bővítési lehetősége

- Az online megjelenés költségek nélkül is hatékony lehet

Veszélyek

- kedvezőtlen demográfiai helyzet (népesség elöregedés jellemző)

- a hazai jogszabályi háttér bonyolultsága

- nehéz kapcsolatépítés az újabb partnerekkel (távolság, kezdeti bizalmi kérdések)

- nehezen jósolható jogszabályok (szabadalmi szabályozás stb.)

- az alapítvánnyal szemben támasztott szakmai elvárások figyelmen kívül hagyása (túlzottan gazdasági alapon való gondolkodás)

- piaci magatartás hiányosságai

- kompromisszum-képtelenség

- minőségi hiányosságok (alapanyag nem megfelelő)


A META társadalmi vállalkozásának elindítása

Marketingterv

A fejlesztés során megvalósuló tevékenységet és egyben a küldetésünket úgy foglalhatjuk össze, hogy megoldást kíván nyújtani a kis tökével, és kevés kapcsolattal rendelkező feltalálók kezdeti nehézségeire, kiemelten a fejlesztéseket, a szabadalmaztatást és az értékesítést tekintve, amit az Alapítvány a jelen projekttel és munkájával el szeretne érni.

A konkrét célok meghatározása:

A Megvalósítható és Előremutató Termékekért Alapítvány működésének stabil fenntartása a gazdasági tevékenység bevételeivel.

Hátrányos helyzetben lévő munkavállalók foglalkoztatása, munkahelyének fenntartása.

A tevékenység elindításával a feltalálók és más innovációk számára iránymutatás az elindulás felé különös tekintettel a fenntarthatóság és az öngondoskodás felé.

Útmutatás a feltalálóknak, segíteni az információhoz juttatást és a piaci megjelenés akár marketing felület biztosításával.


Az alkalmazott marketing tevékenységek sikere nehezen mérhető, de azt biztosnak látjuk, ha a fenti célokat meg tudjuk valósítani, az a marketingünk sikerének is tekinthető. A fent leírt célok elérése érdekében gazdasági tevékenységet (saját szabadalommal rendelkező termékek gyártását) valósítjuk meg a Miskolchoz közeli Felsőzsolca településén.

A gyártott és forgalmazott termékek köre:

- hidraulikus csőgenerátor

- üdítőitalokhoz szirupadagoló

- festő ecset- és henger tisztító szerszám


2. Célpiac/célcsoport(ok) meghatározása

A célpiac lehatárolása

- Cégek

- Forgalmazók

A célcsoportunkat elsősorban cégek és forgalmazók adják, akik számára a közvetlenül értékesítésünk, annak összes előnyével együtt (nagyobb árrés, közvetlen kapcsolatok, stb.) Ezen belül területi lehatárolás nincs, hiszen a termékek maguk lehetővé teszik, hogy az ország egész területén tudjuk értékesíteni, sőt kellő mennyiség előállítása esetén akár külföldi piacok is nyitottak az ilyen jellegű termékek előtt (jelenleg is folynak tárgyalások). További lehetőségként merül fel egyes termékeknél, hogy a multinacionális cégeknek tudjunk beszállítani. Fontosnak tartunk egy fő célcsoportot kiemelni: ők korábbi üzleti kapcsolatokból gyökerező kvázi meglévő üzletfelek, akik biztos alapot adnak a vállalkozási jellegű tevékenységnek, amely pedig alapja a projekt non-profit, társadalmi céljainak. Kiemelten tervezzük kezelni fenntartható fejlődést szem előtt tartó forgalmazókat. Ezen célcsoport az, aki hajlandó kifizetni akár nagyobb összeget is a minőségért, a hazaiért, mindazért, ami a fenntartható fejlődésünket szolgálja. Másik célpiacunk az új belépők köre, akik meglévő szabadalmas innovációkat alkotó termékeket, a kupakot, festékhengert vagy a csőgenerátort vásárolják, vagy továbbforgalmazásra átveszik. A későbbi saját és a non-profit tevékenység körében létrehozott új innovációk forgalmazását is tervezzük, amelyek bővíteni tudják a termékkörüket.

3. Stratégia és taktika

Árazás

A termék árazásánál fontos szempont, hogy elérhető legyen az átlag vevő számára is, viszont a marketing stratégia során ki kell emelni, a termék minőségét és értékközvetítését, hiszen az olcsó termék a köztudatban, mint valami "minőségileg nem megfelelő" hatást kelt. Így az árazásnál fontos szempont az elérhetőség mellett az egyedi termék hangsúlyozása is, de figyelnünk kell a vásárlói árérzékenységére (főképpen a versenytársak áraiból következtethető egy kezdő vállalkozásnál), valamint a kiadások fedezeti pontjának meghatározására, így az árak kialakításánál fontos volt ezeket megvizsgálnunk.

Termékstratégia

A vásárlói igényeknek megfelelő terméket szükséges kialakítanunk, melynek fő eleme a minőség és a megjelenés. Mindezek mellett fontos a vásárlói tájékoztatás és garancia biztosítása, ezért ezek megjelennek majd a csomagoláson és online felületeinken. Ezt azért tartjuk lényegesnek, mert így megtudják különböztetni a termékünket versenytársak hasonló termékeitől.

Értékesítési stratégia

Az értékesítés arculatának kialakítása folyamatban van, tulajdonképpen egy brand kialakítása a célunk, hogy vevőink tudják, hogy a megszokott magas minőséget és innovációt kapják. Úgy gondoljuk, hogy ezt el is tudjuk érni a termékeinkkel.

1. Hidraulikus csőgenerátor

2. Üdítőitalokhoz íz adagoló, és záró egység

A termékek megjelenését, jelölését és csomagolását természetesen alakítani kell a hatályos jogszabályokhoz, de úgyhogy jól megszokott, megbízható "brand érzés" megmaradjon. A tervek között szerepel egy internetes felület kialakítása is, amely akár majd webshopként is működhet, mind a saját és mind a velük kapcsolatba kerülő feltalálók termékei számára. Fontos célunk a környezetkímélő előállítás is. Sajnos termékeink műanyag volta, nem teszi lehetővé a klasszikus környezetvédelmet, ugyanakkor a legkevesebb környezeti terhelést okozó anyagokkal dolgozzunk és kiemelten fontos, az újrahasznosított alapanyag használata, hogy a termékeink maguk is újrahasznosíthatóak legyenek, amellyel kikerülnek klasszikus hulladék-körforgásból. Be kell látni, hogy a fogyasztói társadalom igényei magasak, és a műanyag nem hagyható el, hiszen jelenleg nincs ekkora mennyiségben helyettesítő anyaga. Kiemelten fontos a vásárlók felé kommunikálni a termékek megvásárlásával nem csupán egy minőségi terméket kapnak, hozzájárulnak egy olyan innovációkhoz, amelyek a közösségi célok, kiemelten a környezetvédelem megvalósulását is támogatják. A vásárlásból befolyó összegek egy részét a K+F és az innovációk támogatására fogjuk fordítani, ezáltal egy ismételten jól kommunikálható, marketingcélokra is felhasználható eredményt érhetünk el. A tevékenységeink megismertetését marketing kampányok segítségével érjük el, hogy a vásárlóink figyelmét felkeltsük. Az ilyen jellegű kampányok főképpen a mindenki által használt internetes és facebook oldalakon lesznek, hiszen ez a felület a legolcsóbb, leghatékonyabb, és leggyorsabb a célcsoportok elérésére, és nem generál hulladékot. Az elkötelezett vásárlók, akik ismernek minket, ismerik a tevékenységeinket, tudják, hogy megbízható forrásból minőséget kap. Ezzel elérhetjük azt is, hogy egy elégedett ügyfél ajánljon minket és a termékeinket az ismerőseinek, barátainak is.

A jelenleg is elérhető oldalaink:

metalapitvany.hu, met-foundation.hu


Ugyanakkor látjuk azt is, hogy a Facebook oldal megjelenítési algoritmusában történt változások miatt, már sokkal nehezebb ezt a felületet hatékonyan használni. Hirdetési stratégiánk fő szempontja a hatékonyság és az alacsony hirdetési költségek mellett minél több vásárló elérése, ezért költséghatékony üzemeltetéssel fenntartható honlapon és ingyenes közösségi oldalakon, blogon keresztül érjük el célközönségünket.

Stratégia eszközei

Honlap:

A honlapon történő megjelenés az alapítvány elsődleges marketing felülete, amelyen elérhetőek saját termékek, a jó gyakorlatok, a meglévő forgalmazói kapcsolatok és a velünk kapcsolatban lévő feltalálók innovációi is.

Blog/wordpress oldal:

Egy modernebb, és kétségkívül hatékonyan használható felület a célcsoportok elérésére. Itt nemcsak az innovációról, hanem annak a magáról a feltalálóról, és az innováció kitalálásának rögös útjáról is lehet információkat, tapasztalatokat és történeteket megosztani a nagyközönséggel, amelyek közelebb hozzák őket a termékekhez, könnyebben válnak vásárlóvá, és jelentős hatásnak tartjuk, hogy a megosztott tapasztalatok ösztönözhetnek más innovátorokat is.

Webáruház:

A termék sajátsága miatt általában nem feltétlenül a hagyományos boltok polcain kell keresnünk őket. Így adott lehetőség a ma elérhető legkényelmesebb vásárlási felületet, egy webáruházat is kidolgozzunk, amely könnyíti a megrendeléseket, és a egyszerűbbé teszi azok logisztikai nyomon követését.

Közösségi oldalak:

Jelenleg megkerülhetetlen online felület a világon a Facebook, kiválóan alkalmas információk és tapasztalatok megosztására, és a fizetett hirdetéseken keresztül nagyon sok mindenkit ellehet érni, akik aztán az oldal követőivé válhatnak, és aztán az ő ismerőseik számára láthatóvá válik a kezdeményezésünk.

Személyes eladás:

Az online megjelenéseken kívül kiemelt fontosságú továbbá az innovációk/termékek bemutatása, működésük, gyártásuk személyes megismertetése a potenciális érdeklődő vevőkkel, forgalmazókkal. A fejlesztés célozza, hogy a kialakításra kerülő inkubátorház látogatható legyen, és be lehessen mutatni a termékeket, akár működés közben. A személyes találkozók során a feltalálókkal megoszthatják, hogy milyen módosításokat lehetne még eszközölni a termékek fejlesztése és szélesebb körben történő értékesítése céljából. Továbbá más feltalálók is meríthetnek ötletek hasonló fejlesztések vagy alkalmazott marketing eszközök felhasználására.

Humánerőforrás

A személyes értékesítési folyamatokért 1 fő alkalmazott lesz felelős, aki korábban megszerzett tapasztalataival jelent biztosítékot a megfelelő tájékoztatásra a termékekről a vevőkör felé. Az online felületeken pl. blog és facebook oldalon az alapítvány önkéntesei által készült cikkek, információk jelennek meg majd. Az önkéntesek végzettsége és széles tapasztalata a garancia a tényszerű és hasznos információk, tájékoztatás széleskörű és folyamatos biztosítására. 2 fő alkalmazott továbbá a gyártási folyamatokért lesz felelős.

Eredmények mérése:

A folyamatos minőség és a fogyasztók igényeinek kielégítésének érdekében vállakozásunk primer kutatás áltat folyamatosan méri a termékek eredményességét mind a vevőknél, mind az együttműködő partnereinkkel.

4. Költségvetés és kockázatok

A marketing költségek nem számottevők, hiszen a kialakított információrendszer és az ingyenes közösségi oldalak használata, mely az online marketingünk alappillére lesz nem jelent további költségeket. A jelenlegi érdeklődő szervezetek vásárlói nyilatkozata alapján, valamint eddigi tapasztalataink alapján a termékértékesítés biztosított, kockázata elhanyagolható.